Innovatie
De Wondere Wereld van Social Media| FILM 1: Micro-Animatie
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 14
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 14
YouTube Play
De Bredase Evelien Lohbeck (27) heeft de internationale YouTube Play-wedstrijd gewonnen. Samen met 24-medewinnaars is haar video van 22 tot en met 24 oktober te bewonderen in het Guggenheim-museum in New York. Lohbeck zegt er zelf over: ‘Het is een knipoog naar nieuwe technologie. Een notitieboek representeert de basis van het schrijven.’ De video is een afstudeerproject voor de opleiding Animatie aan de Kunstacademie St. Joost in Breda en was puur gemaakt voor het internet.
De professionele jury lette vooral op de diepgang van een video. De diepgang van Lohbecks video bleek van de 23 duizend inzendingen uit 91 landen in ieder geval voldoende om in de prijzen te vallen.
Het Guggenheim-museum ziet de expositie als een viering van de macht van het internet om nieuwe digitale kunstvormen te katalyseren en te verspreiden, en een ode aan deze kunstvorm. Bron: VK
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 13
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 12
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 12
Greyworld
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 11
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 11
bewerking: Pam Standing door: Mark Napier.
Venus 2.0 – Mark Napier
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 10: Alternatieve werkelijkheid
KUNST in de Nieuwe Digitale Wondere Wereld 10
John Gerrard – Alternatieve werkelijkheid
John Gerrard is een Ierse kunstenaar die perfecte, digitaal nageootste omgevingen maakt die in hun eigen tijd en ruimte bestaan. Het gaat hier letterlijk om alternatieve werkelijkheden.
Exercise (Djibouti) 2012
2012; Simulation; Dimensions variable;
Further developing Gerrard’s realtime portraits of physical locations, Exercise (Djibouti) 2012 harnesses simulation and motion capture technologies to create a temporal collage in which disciplined athletic bodies perform a perpetual militarised exercise of strategic capability and intent. On a simulation of the barren landscape of Djibouti in the Horn of Africa, two teams of computer-generated figures meet daily at dawn to initiate a series of cryptic gestural routines – precise, repetitive, faintly antagonistic.
Just as the landscape is a painstaking, extremely complex reproduction of an actual space that was generated using photographs and satellite data, the figures in Exercise (Djibouti) 2012 were generated by engaging a group of elite athletes in training for the London 2012, whose actual movements were converted to data with the latest motion-capture technologies. Neither completely synthetic nor strictly real, the work exists in ‘real time’ (Djibouti: GMT +3 hours), orbiting over a yearly cycle that incorporates the movements of sun, moon and stars.
Bron / Source: https://jgerrard.tumblr.com/
Using customised game-design software to craft stunningly accurate virtual worlds, Gerrard projects a complex digital moving image that eerily develops in real time and will continue to do so over the next 30 years. The viewer joins this hyper-real scene three years into its slowly unfolding story on a desolate Midwest prairie: