ALBUMTIPS WEEK Nr. 18 | 2016
Volg onze lijst op #Spotify en beluister onze wekelijkse Top 5:
https://open.spotify.com/…/…/
1. Kevin Morby – Singing Saw
2. Konono No 1 – Meets Batida
3. Frankie Cosmos – Next Thing
4. Imarhan – Imarhan
5. Walker Family Singers – Panola County Spirit
1. Kevin Morby – Singing Saw
Talent kan hem niet ontzegd worden. Geboren Texaan (Lubbock, net als Budy Holly) Kevin Morby was eerst bassist in de psychedelische folkband Woods, later gitarist in het duo The Babies en richtte zich vervolgens op een solocarrière. Zijn derde soloplaat, Singing Saw, verschijnt nu op kwaliteitslabel Dead Oceans – en terecht. Singing Saw is een fraaie rockplaat die de sfeer van een goeie Lou Reed-plaat ademt, maar dan zonder diens nasale stemgeluid. Gitaar, drums, bas en zang klinken droog en understated, maar zijn niettemin de sfeerverhogende elementen die Morby’s fraaie liedjes van een fundament voorzien. Kevin Morby gaat nog niet zomaar doorbreken, maar in de toekomst zal hij zeker de transitie van obscuur naar populair doormaken. Singing Saw is daarvan beslist de voorbode. Recensie: W. Rijkeboer
2. Konono No 1 – Meets Batida
The city of Kinshasa, in the Democratic Republic of the Congo is the home of Konono No.1 a band which has taken the African likembé (thumb piano) from a folkloric instrument, into the electronic age. Back in the sixties, it’s founder Mingiedi Mawangu figured out how to amplify the likembé, using salvaged car parts, and wired it through a guitar amp. Though he passed in 2015, his son Agustin Makuntima Mawangu carries on as leader, maintaining the amplified likembé as its primary instrument. On Konono No. 1 Meets Batida, the band continues to forge pioneering sounds combining ancient Bakongo music with the blend of Angolan kuduro, semba and afro-house sounds popularized by Pedro Coquenão, better known as Batida.
Since it’s influential “Congotronics” (2005 Crammed Discs) release, Konono No. 1, has taken their tribal bazombo trance music into uncharted territory on three more releases, and received a Grammy in 2010, for their participation with Herbie Hancock on “The Imagine Project,” where they were featured on the title track. The piano technique utilized by Hancock on this song, is his interpretation, and appreciation, of the likembé style played by the group. Their latest collaboration, with Angolan/Portuguese artist Batida, was recorded in his garage studio in Lisbon, and showcases the band in a more cosmopolitan afro-fusion setting, while maintaining their trademark celebratory sound.
There are bass, mid, and treble modified likembés, which are supported by an assortment of percussive instruments, a drum kit, hand clapping, as well as pots, pans, and car parts. The vocalizing is performed in a chanting call and response, with hypnotic rhythmic repetition. All the instruments as well as vocals are going through an invented PA system using megaphones as speakers. All these elements are essential in what is recognized as the Konono No. 1 sound, basic and improvised, yet effective.
[…]
Konono No. 1 has taken their music from its ancestral origins in the Congo, to international recognition and success. Their unique variety of creativity has been influential not only in their homeland, but has been sampled and remixed by a host of electronic gearheads and DJ’s who found inspiration in the unique timbres of electric likembés. This collaboration with Batida is another affirmation that they will continue to be currently relevant, while maintaining a faithful connection with their native roots. […] De hele recensie door James Nadal (AllAboutJazz.com) is hier te lezen: https://www.allaboutjazz.com/
3. Frankie Cosmos – Next Thing
Frankie Cosmos is het indie pop project van Greta Kline. Haar grootste talent is wellicht de manier waarop ze in staat is om korte liedjes te kneden tot ervaringen die je het gevoel geven getuige te zijn geweest van urenlange impressionistische gesprekken. Haar teksten vormen een poëzie-bundel op zich. En haar unieke stem en de leegte in muziek en tekst biedt soms een enorme ruimte: ruimte voor een glimp van hoe een muzikale hemel eruit zou kunnen zien.
4. Imarhan – Imarhan
De zonen van Tinariwen worden ze al genoemd, dit viertal uit het diepe zuiden van Algerije waar de wind woest over de woestijn kan waaien en de oorlog nooit ver weg weg is. Imarhan klinkt even puntig en in trance als Tinariwen, maar toch weer wat meer hedendaags. De gitaren regeren en de stemmen bezweren. Funky klinken ze ook en met veel positieve vibes is het muziek waarbij je snel in the mood komt om eens lekker te gaan swingen. Dit interessante debuut van Imarhan verschijnt op het voormalige grungelabel City Slang. Recensie: R. Verkerk
5. Walker Family Singers – Panola County Spirit
Het New Yorkse soul label Daptone reisde weer eens naar Mississippi om field recordings te maken van de daar nog volop bloeiende gospel- en close harmonytraditie. De familie Walker hoorden we al op het eerste deel van deze serie, maar vader, moeder en kinderen krijgen nu het gehele derde deel om hun schitterende, diep gelovige materiaal te laten horen. Tijdloos en natuurlijk zeer geschikt voor de juiste sfeer deze zondag (en overigens alle andere komende dagen)!
Geef een antwoord