♬ FERNWEH ALBUMTIPS WEEK № 21 ♡
Onze wekelijks vernieuwde TIP playlist met de beste wekelijkse albumreleases is ook te volgen op Spotify: https://open.spotify.com/…/…/
1. Andy Shauf – The Party
2. Jungle by night – Traveller
3. Car Seat Headrest – Teens of Denial
4. Methyl Ethel – Oh Inhuman Spectacle
5. Ronald Snijders – Nelson & Djosa Sessions
—–
1. Andy Shauf – The Party
De plaat ‘The Bearer of Bad News’ uit 2015 van Andy Shauf is door Fernweh helemaal grijsgedraaid. Zo goed. Shauf heeft gelukkig niet stilgezeten want nu is er alweer een opvolger. De teksten en de (terugkerende) hoofdrolspelers daarin vormen de plaat dit keer meer tot één geheel. De titel doet een feestplaat vermoeden maar de Canadese singer / songwriter ziet het juist als een plaat die je de dag na het feest draait. Een prachtig anti-katermedicijn met goed gecomponeerde songs vol prachtige melodieën, met rijke arrangementen. Weer een heel fijn album.
Concerttip: Andy Shauf treedt op 23 mei 2016 op in Paradiso – Weteringschans 6-8 1017 SG Amsterdam. En het gaat heel hard met de tickets…!
2. Jungle by night – Traveller
Volgens het persbericht moeten we de titel van deze plaat letterlijk nemen. De afgelopen jaren heeft dit negental uit Amsterdam de wereld rondgereisd, opgetreden en samengespeeld met coryfeeën als Robert Glasper en Ibrahim Maalouf. Dat heeft hun muziek verdiept en verrijkt. Meer nog dan hun eerste twee platen is The Traveller een bont mengsel van stijlen: jazz, funk, afrobeat, latin en Oosterse invloeden buitelen over elkaar heen. Maar ondertussen hebben de heren hun nummers wel zo in elkaar gezet dat die invloeden elkaar nergens in de weg zitten, integendeel. De spannende opener Kingfisher mengt electropop met jazz en een mariachi-trompet, op The Ottoman Highlights ontmoeten funk en jazz een highlife-gitaarpartij en zo gaat het door. De prettig gestoorde breaks in Extortion trekken de aandacht, waarna er op Morning Stretch weer gedanst kan worden. Tussen al dat swingende moois bouwen ze op Caldera en Following A Broken Compass een stel rustmomenten in, zodat de plaat mooi in evenwicht is. Met The Traveller leveren deze jonge gasten een voorlopig hoogtepunt in hun carrière af. Volwassen, gelaagd en verzorgd, maar vooral ontzettend lekker! Recensie : L. Vanderschuren
Concerttip: Vrijdag 27 mei 2016 treedt Jungle by Night op in Paradiso. Dat is al over vijf dagen!
3. Car Seat Headrest – Teens of Denial
On Car Seat Headrest’s first proper new album for Matador, frontman Will Toledo reaffirms that he is ahead of the pack as an imaginative singer- songwriter, capable of crafting dynamic indie rock.
[…] […] […]
It’s the best song about being a confused, chemically dependent 20-something I’ve heard in years. Its appearance on Teens of Denial, Toledo’s first properly recorded album of new material for Matador, is the moment you realize he’s running ahead of the pack as an incredibly imaginative, insightful singer-songwriter who’s also capable of crafting a dynamic rock song. Teens of Denial follows last year’s Teens of Style, a collection of re-recorded tracks taken from his prolific Bandcamp output. Teens of Style presented Toledo as a promising young voice, but maybe anyone would sound promising if given the chance to curate and improve upon their best moments over the last five years. Teens of Style was already great, but Teens of Denial is such a leap forward that it still manages to surprise. [Lees de hele recensie hier op Pitchfork]
4. Methyl Ethel – Oh Inhuman Spectacle
Perth’s Methyl Ethel makes dream-pop for insomniacs—shadowy, nocturnal music whose surface shimmer barely conceals the fidgety, restless soul lurking underneath.
[…] […] […]And to that list we can now add Jake Webb, who launched his equally wiggy outfit, Methyl Ethel, as a solo home-recording pursuit in 2013. But while mounting acclaim prompted Webb to turn his private concern into a flesh-and-blood touring band, Methyl Ethel’s debut full-length, Oh Inhuman Spectacle, is reflective of the project’s humble, hermetic beginnings, with Webb handling all the production and instrumentation.
Webb is clearly a devout student of 21st-century art-rock, where old-school psychedelia converges with modern technology—think Radiohead circa Kid A (complete with a song called “Everything Is As It Should Be”), Yoshimi-era Flaming Lips, Animal Collective’s Merriweather Post Pavilion, the more meditative end of MGMT. But he melts these sources into something more intimate and claustrophobic, with a distinct, disarming voice that infuses his deceptively serene soundscapes with a nervous tension. Through the haunted-house fog of “Also Gesellschaft,” he delivers his mission statement with Gollum-like creepiness: “Sometimes, I want to dig a hole and then crawl into it/ I don’t even know if I will come out again/ but I invited you inside.” The result is dream-pop for insomniacs—shadowy, nocturnal music whose surface shimmer barely conceals the fidgety, restless soul lurking underneath.
In spite of the obvious attention to getting the mood right, parts of Oh Inhuman Spectacle feel like works in progress. […]
But if Webb is still mastering the finer points of songcraft, he’s got a handle on melody, the most important piece. The trembling guitar line of “Rogues” is pure ’80s dream-pop, but the song’s vacuum-sealed groove and confessional vocal hew closer to “Dreams.” On the jangly highlight “Twilight Driving,” Webb lets in a little sunlight through the drapes. “It’s the early morning baby, I say, why don’t you hit the snooze,” Webb sings, before the relationship is consummated with a bedsheet-rustling sax solo. On an album that’s mostly consumed with paranoid, paralyzing 3 a.m. thoughts about unfulfilled desire, alien abductions, and fever dreams filled with “10,000 screams,” “Twilight Driving” extols the virtues of staying in bed for the right reasons: because you have someone there to share it with. [Hele recensie hier op Pitchfork]
5. Ronald Snijders – Nelson & Djosa Sessions
‘Defenitely some kind of… primal force’, aldus hiphop-heerser Kees de Koning in de trailer van Easy Man: The Story Of Ronald Snijders. Nee, niet die kolderieke linguïst, maar diens buitengewoon legendarische Surinaamse, hoofdzakelijk dwarsfluitende naamgenoot die daarnaast overigens óók al de nodige schrijverij publiceerde. Die ongetwijfeld fantastische documentaire handelt naast elementaire Surinaamse muziekgeschiedenis (Snijders zelf is de belichaming hiervan) over de totstandkoming van deze weergaloze sessies onder leiding van het nogal uitzonderlijke Rottersdamse duo geluidsprofessoren Nelson & Djosa (zie: Ntjam Rosie, Karsu en vooral Giovanca’s Satellite Of Love), waarvoor ubiquist Snijders zijn wereldwijdverspreide bewonderaars zélf kwam opzoeken om tesaam oudere stukken van zijn veelgezochte vroege werk te reviseren, of dat nu met bossanova (Azymuth!), afrobeat (Orlando Julius plus Heliocentrics!) of Malinese blues (Bassekou Kouyate, die normaliter de fluit schijnt te vermijden maar hier wel zijn vrouw de vocalen laat verzorgen op Mali Funk) is. Voorts slagen de altijd hippe Ed Motta (op Easy Man) en het best wel baanbrekende Kasekojazz (met Avishai Cohen, de trompettist welteverstaan) ook weldadig in al hun grensverleggende experiment waarbij Snijders’ autoriteit bescheiden leidraad speelt via de welhaast rubberen dwarsfluit, zo swingend ja. Kaseko Mundial inderdaad, zoals een live-cd van held met vrije geest Ronald Snijders ooit heette. Diepe buiging voor deze wereldplaat! Recensie: A. Jonker
_____
BONUSTIPS Voor de vele liefhebbers van deze (oude) helden, melden wij nog even, haast ambtshalve: Eric Clapton en Bob Dylan hebben, ieder, weer een nieuwe plaat gemaakt. Hoewel zeker niet slecht, vonden wij ze NIET BIJZONDER GENOEG om een plaats in onze Top 5 van deze week te veroveren. Maar toch. Dat je dus even weet dat ze er zijn.
– Eric Clapton – I still do
– Bob Dylan – Fallen Angels
Geef een antwoord