‘Het eerste witbiertje van de lente, dat is zo’n fijn moment.’ Aan het woord is Tessel de Heij, die er in 2014 met haar zus Dorris op een terras van droomde om ooit het lekkerste witbier te maken. Inmiddels maken de dames hun eigen Gin Weizen. En het moet gezegd, het is een prima biertje om de lente welkom te heten. In het Amsterdamse café De Taproom vertellen de zussen enthousiast over hun brouwerij Gebrouwen door Vrouwen.

‘Het is hard werken, maar ondernemen voelt anders dan het hebben van een baan’, stelt Dorris. ‘Je doet het echt voor jezelf, in je eigen tempo en onder je eigen voorwaarden. Het is eigenlijk een feest. Er komen allemaal leuke dingen op je pad.’ Terwijl we nippen van de Tricky Triple, een wat zwaarder zoet moutig bier van de brouwvrouwen, verhalen Tessel en Dorris over de festivals en feesten waar zij komen, over de laad- en losplaatsen waar zij kunnen parkeren zonder bekeurd te worden en over de mannenwereld die de bierwereld is. ‘Wij komen nooit vrouwen tegen. Het zijn allemaal mannen. Wij zien veel nerds. Er is weinig sociaal contact.’ Ze missen de vrouwelijke touch, het maken van niet al te bitter bier, met wat meer kruiden en minder hop.
Tessel en Dorris hebben inmiddels een nieuwe droom. Ooit willen ze op een eigen locatie hun bier brouwen. ‘Een volledig eigen brouwerij met een proeflokaal op een vette plek, zoals in een mooie boerderij. Niet op een of ander industrieterrein.’ En het liefst in Amsterdam. ‘Want dat is toch onze basis.’
Zelf proeven? GebrouwendoorVrouwen.nl

Geef een reactie