Deze week, zo begin juli 2016, hadden we ons voorgenomen wat extra aandacht te besteden aan jazz omdat het North Sea Jazz voor de deur staat. En jawel er wordt meteen een plek geclaimd door wonderkind Jacob Collier. Samen (hoewel apart van elkaar) met Kandace Springs. Laatstgenoemde is de grote nieuwe belofte van het roemruchte label Blue Note. Allebei zijn ze op het North Sea Jazz-festival te zien. Tip van ons dus om hun ‘ff uit te gaan checken’ in Rotterdam.
De lijst begint op z’n Zuid-Amerikaans in de Britse Underground met het unieke Mala. We komen vervolgens deze week tot rust en bezinning bij het licht van de bloedmaan met M Craft. De liefde en relaties alsmede het huwelijk krijgen via respectievelijk Margaret Glaspy en Bat for Lashes genoeg aandacht. Een andere ontdekking deze week is: Sarah Jarosz. Verder gooien we er nog een flinke dosis vrij makkelijke maar lekkere reggae tegenaan voor het geval de zon toch nog gaat schijnen (Gentleman) en vergeten ook het verleden niet, in de vorm van de vintage soul en R&B van Dan Penn niet, ontstolen aan de toch al rijkelijk gevulde kluizen van het Fame-label. Met die buit sluiten we de bonustips af. Veel luisterplezier!
Albumtips week Nr. 27 | 2016
Wij raden aan om deze plaat in combinatie te draaien met het lezen van het boek (sowieso een aanrader:) Zes maanden in de Siberische wouden van de Franse schrijver Sylvain Tesson. Pure ontsnappingsmuziek en -literatuur voor de gestresste stedeling. Vele musici gingen Martin Craft al voor om te ontsnappen naar afgelegen plaatsen om aan soulsearching te doen in muzikale en levenskunstige zin. Craft zocht en vond, althans in muzikale zin, zijn heil in een hutje in de afgelegen Californische rand van de Mojave woestijn.
Hoe langer de schaduw buiten, hoe meer dit album tot zijn recht komt. Het best zelfs als de zon al lang onder is en de sterren in de kleine uurtjes fonkelen. Dezelfde sterren die Craft aan de rand van het Joshua Tree park inspireerden tot reflectieve pianomuziek van een hartbrekende schoonheid (later nam hij die nummers die allemaal als pianoliedjes begonnen in LA op met bredere bezetting).
Het is Martin Craft’s derde album. New Horizons, Midnight en de titeltrack roepen herinneringen op aan Bill Fay, Liam Hayes, Mark Hollis en de band Canyon (denk aan hun album: Empty Rooms). Met vakmanschap (‘Craft’) smeedt hij op zijn piano weidse woestijnblues in het schijnsel van de bloedmaan. Voor de luisteraar. Maar misschien vooral voor hemzelf. Een prachtig heldere nacht in muziek gegoten. Recensie: J. Stevens | Fernweh Magazine
3. Sarah Jarosz – Undercurrent
Een plaat die je met volledige aandacht moet beluisteren, er valt verschrikkelijk veel moois te ontdekken.
Bluegrass was de eerste liefde van Sarah Jarosz en die liefde houdt de Amerikaanse ook op Undercurrent in ere, al hebben invloeden uit de folk en country zeker aan invloed gewonnen en duiken er ook wat jazzy invloeden op. De instrumentatie op de plaat is ingetogen maar echt wonderschoon. In de instrumentatie staan de snareninstrumenten centraal, maar ook de subtiele bijdragen van andere instrumenten zijn bijzonder trefzeker.
Alabama Shakes-producer Shawn Everett mixte het album, Net als hun Sound and Colour-album van vorig jaar is dit ook weer van goede kwaliteit. Qua sound doet het soms ook een beetje denken aan genoemd album: heel helder met een genoeg leegte (het biedt zeker geen muur van geluid, eerder het tegendeel).“Call me a rebel, call me a renegade, whatever fits the mould you’ve made,” zingt ze op Situation. Geen ene fuck geeft Glaspy erom. Zo stoer is ze dan ook wel weer. Emotions and Math is een prachtig album waarin de liefde introspectief bestudeerd en ontleed wordt en pijnlijke conclusies niet geschuwd worden.
5. Gentleman & Ky-Mani Marley – Conversations
Gisteren, vrijdag 1 juli 2016, nog live te horen in de Melkweg in Amsterdam. Nu al in je Top 5!
“Music can be a great form of conversation, a giving and taking. Ideally it fosters deeper connection and communication between two musicians. The value of such a conversation lies in mutual recognition and acknowledgement – with the quality dependent on how much one is willing to share with the other. And this is one reason why the title of the album by GENTLEMAN and KY-MANI MARLEY says so much in its simplicity: “Conversations” is more than a collaboration, more than a combination.
The pair have shared a lot together – all 14 tracks on the album are audibly influenced by personal dialogue, tracing the interaction of ideas and feelings. Like any good conversation, the “Conversations” by GENTLEMAN and KY-MANI MARLEY are an invitation to discovery. Fruitful collaboration for GENTLEMAN’s MTV Unplugged concert in August 2014 was followed by a tour on which the two artists became friends. As they talked and got to know each other before, after and sometimes during the shows, they laid the foundations for “Conversations”. During a phone call a short while later, when KY-MANI brought up the idea of recording an album together, the pair were soon agreed.
[…]
But ultimately the album title “Conversations” is meant first and foremost as a call to us all. At the end, GENTLEMAN confesses:
“There are few things I miss as much in 2016 as the willingness to exchange views with each other, listen to each other, take time for each other, approach each other and enter into conversation. But I think it will come back the more we get better at dealing with the challenges of the new age…” Now it’s up to us to strengthen this belief, and it increasingly seems we’re not alone. In bigger cities, you see more and more cafés and bars with a sign outside saying: “No Wi-Fi – Talk to Each Other”.
[Bron: Kingstone.de]
BONUSTIPS:
- Kandace Springs – Soul Eyes
Voorbestemd tot grote dingen lijkt zangeres en pianiste Kandace Springs, de nieuwste troef van het vermaarde Blue Notelabel. Dezer dagen verschijnt haar debuutalbum Soul Eyes, waarop een keur aan grootheden (van drummer Vinnie Colaiuta tot trompettist Terence Blanchard) haar bijstaat. Springs heeft een warme, wat donkere stem, die in de rustige liedjes alle ruimte krijgt. Live maakte de zangeres een paar maanden geleden grote indruk in de Londense Royal Albert Hall, als voorprogramma van Gregory Porter. Het mooiste liedje dat ze toen achter de piano zong, was The First Time Ever I Saw Your Face. Dit door Roberta Flack beroemd gemaakte nummer staat niet op Springs’ album, maar ze gaat het op North Sea Jazz vast zingen. Recensie: G. Kramer | Volkskrant
- Bat for Lashes – Bride
Het is bijna vier jaar stil geweest rond Bat For Lashes. De band rond zangeres Natasha Khan maakte tussen 2006 en 2012 drie uitstekende platen, die nu eindelijk een vervolg krijgen. The Bride is een concept plaat en vertelt het verhaal van een vrouw wiens aanstaande echtgenoot is omgekomen terwijl hij op weg was naar het huwelijk. De vrouw gaat vervolgens alleen op de geplande huwelijksreis en komt terecht in een roller coaster van emoties. Het is een mooi verhaal, maar de muziek op de plaat is nog veel mooier. Alles draait om de stem van Natasha Khan die schittert in ingetogen ballads, maar ook uitstekend uit de voeten kan in wat zwaarder aangezette elektronische tracks. The Bride laat een zeer veelzijdige instrumentatie horen waarin de weemoed domineert. In het donkere muzikale landschap en de veelal ingetogen tracks gedijen de prachtige vocalen van Natasha Khan beter dan ooit, waardoor je genadeloos in het trieste maar ook mooie verhaal van de plaat wordt getrokken. Bat For Lashes is terug. En hoe.
- Dan Penn – Close to Me – More Fame Recordings
One of the greatest songsmiths of his generation, featured on a second helping of vintage soul and R&B goodies from the vaults of Fame Records.
There have been few song salesmen as remarkable as Dan Penn was during his apprenticeship at Fame in the mid-1960s. This was the era when music publishing houses actively solicited their wares, hopeful a hit artist would propel one of their copyrights into the charts. Most material was circulated via bare-boned recordings performed by faceless session players. Only occasionally might the hired vocalist stray from a perfunctory rundown of the lyric and melody, or the accompanying combo stretch beyond sight-reading from the chord sheet. Sometimes the songwriter might feature on the demo, which normally counted for a more lively interpretation. But rarely did they ever invest their heart and soul the way that Dan Penn did at Fame, regularly spilling his blood on recordings that were never intended for public consumption.
Penn paid his dues punishing his vocal cords in the early 60s as frontman for Alabama frat-rats the Mark V, Nomads and Pallbearers. Thanks to the magnanimity of Fame’s Rick Hall, along with a procession of equally talented and complementary musical collaborators such as Spooner Oldham, Donnie Fritts and
Marlin Greene, the studio and the song soon became Penn’s primary focus. It was precisely because he eschewed a recording career, and the musical diplomacy that might require, that Dan Penn gave it his all on this material.
As with our well-received previous compendium “The Fame Recordings”, the selections on offer here have been carefully sifted from over a hundred items Penn cut at Fame up to the autumn of 1966. The Penn/Oldham oeuvre in particular is now irrevocably associated with the southern soul genre, but in his own influences and aspirations, Penn was reaching for all the formats of the R&B music he heard and cherished. Thus we also encounter uptown New York erudition, smooth Chicago harmony, warm New Orleans pop styling, melodic Motown rhythm, and fatback Memphis grooves. Southern soul classics ‘Without A Woman’ and ‘She Ain’t Gonna Do Right’ nestle with uptown gems and a handful of previously unknown copyrights such as ‘It Hurts’ and ‘Standing In The Way Of A Good Thing’. He duets with Don Covay on their collaboration ‘I Can’t Stop (The Feeling Won’t Let Me)’, and there’s a fly on wall peek at the creation of a Penn/Oldham classic in ‘Downright Uptight Good Woman’.
The magic of Penn’s Fame recordings – accompanied by exactly the right musicians for the job, and run to tape through the mics, amps and tubes of the incomparable Fame facility – is no longer a music industry secret. It’s something at which we can all marvel. And here’s 24 more vintage diamonds from Dan Penn to enjoy.
Volg onze wekelijks ververste albumtips op Spotify:
(Nr. 1 hierboven in het Spotify-afspeellijstje klopt niet. We werken eraan…)
Geef een antwoord